UX Designer – multispecjalista od pozytywnych wrażeń

ux-787980_960_720

Czego doświadcza internauta, kiedy przegląda stronę internetową albo używa danej aplikacji? My tego nie wiemy, ale jest osoba, która właśnie w tym się specjalizuje. UX Designer – bo właśnie o nim mowa – odpowiada za projektowanie doświadczeń odbiorców. Co konkretnie należy do jego obowiązków i jakie zdolności musi posiadać osoba na tym stanowisku?

User Experience – doświadczenia użytkowników

Kiedy użytkownik ma kontakt z danym produktem czy usługą, z pewnością towarzyszą mu jakieś odczucia i emocje. Być może strona internetowa wczytuje się 5 minut i jest zniecierpliwiony albo nawigacja witryny jest tak skomplikowana, że czuje dezorientację. User Experience (UX) to właśnie wrażenie użytkowników, a projektant UX zajmuje się kształtowaniem tych wszystkich doznań i uczuć odbiorców.

UX Designer – projektowanie doświadczeń

Trudno w prostych słowach wytłumaczyć, czym zajmuje się UX Designer. Moglibyśmy powiedzieć, że zadaniem projektanta UX jest badanie potrzeb i oczekiwań klientów, ale to zdecydowanie za mało. Przede wszystkim chodzi o to, by zapewnić użytkownikom produkt, który będzie łatwy w obsłudze, przyjemny w użytkowaniu i satysfakcjonujący. Ważne, by projektant UX był zaangażowany w projekcie od samego początku – już w trakcie pozyskiwania wymagań klienta.

Tak naprawdę do obowiązków UX designera zalicza się bardzo dużo czynności, dlatego też wiele osób twierdzi, że jest to zawód interdyscyplinarny. Co możemy zapisać na tej długiej liście?

  • Analiza danych jakościowych. Jest to jedna z ważniejszych czynności. Na początek projektant UX musi zebrać potrzebne dane – za pomocą wywiadów z użytkownikami, ankiet czy analizy rozwiązań konkurencji. Następnie analizuje dane jakościowe oraz wyciąga z nich wnioski.
  • Całościowa analiza i research. Tutaj możemy zaliczyć bardzo wiele działań – tworzenie person, audyt UX, burzę mózgów, benchmarki, zrozumienie kontekstu użycia itp.
  • Projektowanie. Budowanie makiet i prototypów produktów, projektowanie interakcji, tworzenie architektury informacji, przygotowanie projektów graficznych itp.
  • Rozwiązywanie problemów. Chodzi głównie o istniejące już produkty. Projektant UX powinien umieć wyłapywać wszystkie błędy i problemy, a także proponować rozwiązania.
  • Optymalizacja konwersji. Zwykle w zakresie kompetencji UX designera jest także analiza potrzeb użytkowników pod względem optymalizacji konwersji.

Idealny projektant UX – czym powinien się odznaczać?

Tak naprawdę, by zostać UX Designerem, nie trzeba mieć kierunkowego wykształcenia. Projektanci UX pochodzą z przeróżnych środowisk. W tym zawodzie przede wszystkim istotny jest zmysł i zrozumienie zasad projektowania oraz zachowań użytkowników. Jakie cechy i kompetencje powinien posiadać UX Designer? Przede wszystkim wśród cech można wymienić chociażby umiejętność holistycznego myślenia, dbałość o szczegóły, empatię, wnikliwość czy komunikatywność. Wśród kompetencji najważniejsza jest wiedza i doświadczenie z zakresu projektowania użytecznych interfejsów, wiedza na temat badań użyteczności, znajomość aktualnych trendów dotyczących technologii i projektowania, zdolności analityczne oraz znajomość narzędzi do analizy danych (np. Google Analytics).

Jak widzicie, to właśnie UX Designer jest łącznikiem między użytkownikami produktów, a ich producentami. W pewnym stopniu to właśnie od niego zależy, jak będzie wyglądać finalny produkt. Jeśli szukacie kogoś, kto zajmie się projektowaniem doświadczeń w Waszej firmie, skorzystajcie z usług New Brand.

Dodaj komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.