Czym zajmuje się psychologia biznesu?

Kobiety rozmawiające ze sobą siedząc w fotelach w nowoczesnym wnętrzu

Psychologia biznesu to jedna z dziedzin nauki, która cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Koncentruje się na rozumieniu mechanizmów ludzkiego zachowania w organizacji i biznesie, w tym, między innymi, na tematach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, rozwijaniem umiejętności miękkich, ale też zachowaniami zakupowymi. Czym jeszcze zajmuje się psychologia biznesu i co warto wiedzieć o tej dziedzinie nauki?

Co to jest psychologia biznesu?

Psychologia biznesu łączy wiedzę z kilku różnych obszarów; czerpie zarówno z psychologii ogólnej, jak i marketingu, psychologii konsumenta, doradztwa zawodowego, a nawet – elementów coachingu. Ze względu na to, że zajmuje się m.in. badaniem zachowań i postaw ludzi, związanych z daną organizacją biznesową, obejmuje to zarówno zwykłych pracowników, jak i kadrę zarządzającą, a nawet akcjonariuszy firmy czy producentów i kontrahentów, którzy z nią bezpośrednio współpracują. Co więcej, osobami związanymi z organizacją biznesową są również jej klienci, a tym samym ich zachowania również są przedmiotem badań psychologii biznesu.

Psychologia biznesu: w jaki sposób się przydaje i jak się ją wykorzystuje?

Pozornie mogłoby się wydawać, że psychologia biznesu jest nauką mocno teoretyczną; w rzeczywistości jednak badania dostarczają organizacjom kluczowych informacji, które mogą przyczynić się do rozwoju firmy w wielu różnych obszarach. Po pierwsze, psychologia biznesu pozwala lepiej badać potrzeby pracowników i wyzwania, przed jakimi stają na co dzień w pracy. To z kolei umożliwia kadrze zarządzającej znalezienie rozwiązań, które wyeliminują (lub zminimalizują) potencjalne problemy, zapobiegną wypaleniu zawodowemu zatrudnionych (a zjawisko to nasila się w ostatnich latach w wielu firmach) czy wzmocnią motywację pracowników do dalszego rozwoju w ramach organizacji.

Psychologia biznesu daje też menedżerom i kierownikom narzędzia do rozwijania swoich kompetencji przywódczych i wzmacniania umiejętności pozwalających na skuteczne i efektywne zarządzanie zespołami i projektami.

Oprócz tego badania prowadzone w ramach psychologii biznesu dają też odpowiedź na pytanie, jak dana organizacja jest postrzegana przez klientów – i w jakich obszarach warto popracować nad zmianami. Psychologia biznesu pozwala na zrozumienie, dlaczego klienci są przywiązani do produktów czy usług danej firmy, jakie mają potrzeby (i jak dana organizacja może je zaspokoić) oraz co potencjalnie może sprawić, że zdecydują się na zostanie klientami konkurencji. To pokazuje zatem, jak istotna dla firmy może być osoba rozumiejąca psychologię biznesu i potrafiąca, na podstawie różnych badań, testów i analiz wyciągnąć prawidłowe wnioski.

Studia na kierunku psychologia biznesu: czego można się nauczyć?

Osoby, które zdecydują się na studiowanie psychologii biznesu mogą liczyć na zdobycie wiedzy i kompetencji poszukiwanych przez pracodawców chcących rozwijać swoją firmę. Taki kierunek można studiować m.in. na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW Wrocław.

Psychologia w biznesie na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW Wrocław przygotowuje studentów do pełnienia różnorodnych ról zawodowych, które wymagają posługiwania się wiedzą psychologiczną w aspektach biznesowych. Tym samym, absolwenci tego kierunku świetnie sprawdzą się zarówno jako menedżerowie czy osoby prowadzące własny biznes, jak i pracownicy mediów, reklamy, firm zajmujących się badaniami i opinią, a także jako pracownicy działów HR. Warto również podkreślić, że dużym atutem tego kierunku jest połączenie wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii z umiejętnościami praktycznymi z wielu innych dziedzin, w tym z negocjacji, coachingu, marketingu czy mentoringu. Nie da się również zapomnieć o innym ważnym aspekcie studiów z psychologii w biznesie – umiejętności i wiedza zdobyte na tym kierunku ułatwiają radzenie sobie z różnymi trudnymi sytuacjami nie tylko w życiu zawodowym, ale też na co dzień. To niezwykle ważne, niezależnie od ścieżki kariery, jaką obierze ostatecznie absolwent tych studiów.

 

Artykuł Sponsorowany

Dodaj komentarz