Jakich języków obcych poszukują polscy pracodawcy?

To, że języki obce są przydatne w poszukiwaniu atrakcyjnych ofert pracy, wie każdy. Więcej problemów sprawia decyzja, których konkretnie języków warto się uczyć, oraz jak w praktyce przekuć językowe umiejętności w zawodowy sukces. Właśnie wyjaśnienia tych kwestii podejmiemy się w niniejszym artykule.

Ile razy zdarzyło Ci się już usłyszeć, że języki obce zapewniają sukces na rynku pracy? To zdanie, powtarzane do znudzenia jak mantra, jest tylko częściowo prawidłowe. Otóż języki rzeczywiście są ekstremalnie przydatne na rynku pracy – ale tylko pod warunkiem, że wiesz, jak je wykorzystać. Nim rozwiniemy tę kwestię, sprawdźmy, jak to jest z popularnością języków obcych na polskim rynku pracy.

Języki obce a polski rynek pracy

Według danych z serwisu praca.pl, co na pewno nie jest zaskoczeniem, najpopularniejszym językiem jest angielski. Nawet połowa wszystkich ofert pracy wymienia go jako jedno z wymagań. Wciąż znakomicie miewa się język niemiecki – drugi najczęściej wybierany przez uczniów język jest równocześnie drugim najczęściej wskazywanym przez pracodawców. Wymienia go nawet do 23 procent wszystkich ogłoszeń. Zaskakująco dużą popularnością cieszy się język czeski. Wzrasta także popularność hiszpańskiego i chińskiego, a spada francuskiego i rosyjskiego.

A jak z tym jest w praktyce? O przydatności języków obcych

Choć powyższe dane są interesujące, tak naprawdę niewiele z nich wynika. Dużo więcej ciekawych   wniosków można wyciągnąć z analizy branż i kontekstów, w jakich wymagane są dane języki. Przykładowo, osoby znające co najmniej dwa języki obce, w tym język angielski, są w Polsce bardzo chętnie zatrudniane w międzynarodowych centrach usług wspólnych i outsourcingu procesów biznesowych. Chętnie widziani są nawet kandydaci, którzy poza znajomością języków nie posiadają wielkiego doświadczenia. Trudniej znaleźć z kolei w Polsce pracę osobom znającym bardzo niszowe języki obce. Są one za to znakomitym atutem w poszukiwaniu pracy za granicą.

Czyli czego należy się uczyć?

Co z tego wszystkiego wynika? Przede wszystkim fakt, że jeśli chcesz, by języki obce były Twoim atutem na rynku pracy, musisz do tego podejść strategicznie. Jedną z możliwości jest wybranie interesującej Cię branży i specjalizacji i analiza pod kątem tego, jakie języki obce najbardziej pomocą Ci w osiągnięciu przewagi na konkurencją. Potem wystarczy już wybrać odpowiedni sposób nauki – na przykład kursy językowe na odległość, które łączą elastyczną czasowo i samodzielną naukę z możliwością zasięgnięcia porady nauczyciela w przypadku jakichkolwiek problemów.

Jednak jeśli już jesteś w trakcie nauki języka, lub Twój wybór jest podyktowany przede wszystkim pasją, należy jak najszybciej zastanowić się, w jaki sposób można przekuć tę umiejętność w zawodowy sukces. Możliwości jest naprawdę wiele. Może specjalistów z tym językiem poszukują szczególnie w branży IT? A może język ten jest istotny w handlu międzynarodowym w Polsce lub jednym z sąsiednich krajów? W przypadku bardzo niszowego języka, ciekawym pomysłem może być założenie bloga, który na pewno pomoże zbudować Twoją pozycję jako eksperta w danej dziedzinie.

Bez względu na wybór języka, jedno jest pewno – trzeba mieć pomysł na siebie oraz wykorzystanie naszych językowych umiejętności w praktyce. Rynek pracy oraz Internet dostarczają tak wielu możliwości, iż odpowiedź na tytułowe pytanie może być inna dla każdego. Mamy nadzieje, że nasz tekst pomoże Ci lepiej „sprzedać” Twój językowy potencjał.

Dodaj komentarz